Naam: Mijke Pelgrim
Geboren: op 5 juli 1978 in Dordrecht
Woont: nu in Amersfoort, daarvoor heel lang in Amsterdam en ik woonde een jaar in Edinburgh voor mijn studie.
Houdt van: familie, vrienden, naar buiten, lekkere koffie, schrijven!, heel veel soorten muziek (hard, zacht, langzaam, snel, oud en nieuw), in de trein zitten en uit het raam staren.
Houdt niet van: melk (vies!), heel veel nakijkwerk (zo saai), mensen die zeggen dat ik dingen móét doen.
Werkt: als lerares Engels op een middelbare school. Dat vind ik een heel leuke baan, omdat geen dag hetzelfde is en ik heel veel van mijn leerlingen leer.
Schrijft: al mijn hele leven. Vroeger had ik in de schoolkrant een problemenrubriek (de problemen verzon ik zelf), daarna schreef ik voor het jongerenblad van Amnesty International en nog weer later had ik in het blad Schooljournaal een column over mijn werk als lerares.
Boek 1 & 2: dat zijn de boeken over Dex. Ik wilde al heel lang een kinderboek schrijven maar het lukte steeds niet. Totdat ik mijn enkel brak en een paar weken op de bank moest liggen. Om mezelf op te vrolijken, besloot ik een grappig verhaal over een paar brugklasjongens te schrijven. Dat was het begin van mijn boeken over Dex.
Boek 3: Dwarsloper! De grote klimaatprotesten door jongeren raakten me en de verschillende manieren waarop de leerlingen in mijn klassen erop reageerden ook. Iemand zou daar een boek over moeten schrijven, dacht ik vaak. Totdat ik besloot om het zelf te doen.
Boek 4: Over straatfiguren en wegpiraten is onderdeel van de Best of YA XS-serie. Dat zijn vlot leesbare boeken van ongeveer honderd bladzijdes. Ik maakte me zorgen over jongeren die al vroeg met criminaliteit in aanraking komen. Als Dex met zijn klas op reis naar Canterbury gaat, ontmoet hij allerlei nieuwe mensen en daar zit ook iemand bij die niet altijd het rechte pad gevolgd heeft.
Over lezen: ik ben ervan overtuigd dat verhalen altijd belangrijk zullen blijven, ook voor jongeren. We hebben ze net zo hard nodig als eten, drinken en zuurstof. Boeken helpen ons om de wereld om ons heen te begrijpen. Daarom schrijf ik en werk ik veel met verhalen en gedichten in mijn eigen lessen. Geen mooier geluid dan de stilte in een klas die geconcentreerd zit te lezen.